Parengta pagal Llewellyn Vaughan-Lee „Sufi Etiquette in the Outer and Inner Worlds“ (SUFI 86 2014)
ETIKETO FORMAVIMASIS IR SAMPRATA
Etiketas arba žmogui, bendruomenei ir visuomenei tinkamo elgesio normos sutinkamos visose kultūrose nuo žmonijos pradžios. Judėjai jau prieš 4 tūkstančius perdavė žinias ir elgesio standartus per Torą. Vėliau vakaruose formavosi Senovės Graikų ethos apibrėžiantis žmogaus ir visuomenės pagrindinius įsitikinimus ir idealus, kur aukštas ethos buvo pasitikėjimo ir kokybės garantas šalia taip pat labai svarbių emocinių (pathos) ir racionalių (logos) tvirtos asmenybės ir charakterio bruožų.
Vidurio rytuose pirmojo tūkstantmečio antroje pusėje iš ankstyvųjų mistinių islamo mokymų susiformavo jaunų drąsių jaunuolių ordinai, kurie savo kasdienybėje laikėsi aukštos moralės riteriškumo principų – arba aukštos moralės ir vidinio etiketo gyvenimo atžvilgiu. Atėjus Islamui, šie principai buvo surinkti Šventajame Korane bei reiškė „idealų, kilnų ir tobulą žmogų, kurio svetingumas ir dosnumas tęsiasi tol, kol jam pačiam nieko nelieka; žmogų, kuris atiduotų viską, įskaitant savo gyvybę, vardan savo draugų.“1
Būtent tokios aukštesnio charakterio ir elgesio savybės atspindi vidinį tyrumą, kuomet tarp vidinės pozicijos ir išorinių veiksmų yra harmonija. Tokių normų besilaikantys vyrai asmeniniame gyvenime nedaro to, ką jiems būtų gėda daryti viešai. Užuot ieškoję ydų kituose, jie ieško savo ydų. O kai ateina bėdos ir kančia, jie tai priima atvira širdimi.
ETIKETAS MODERNAUS PASAULIO KONTEKSTE
Ne paslaptis, jog XXI a. pasaulis išgyvena vertybių poslinkį. Tai ypatingai juntama vakaruose. Nors charakterio primytivumas ir savanaudiškas elgesys visada buvo žmonijos dalimi, mūsų dabartinė pasaulinio vartotojiškumo kultūra aktyviai skatina egocentrizmo augimą ir ego norus, labiau skatina ambicijas nei nuolankumą ir palaiko godumą, o ne dosnumą. Šios eros vertybės ugdo savanaudiškumą, o ne tikrąjį charakterio kilnumą ir, atrodo, labiau skatina nepagarbą nei pagarbos ugdymo ir praktikavimo būdus. Šiandienos materialistinė dykvietė kelia ypatingų iššūkių tiems, kurie nori praktikuoti vertybes, kurios maitina vidinį pasaulį.
Tai puikiai atsispindi vyrų ir moterų gyvenimuose, kur tiek daug mūsų išgyvena vidinę krizę, dažnai pameta gyvenimo kryptį, nesąlygotą kasdienį džiaugsmą ir sunkiai įgyvendina tvirtus ir intymius asmeninius santykius.
Būtent todėl, dabar ir yra pats laikas drąsiai žengti atgal į autentišką ir pilnavertį gyvenimą. Laikas atstatyti savo vidinį vertybinį kompasą ir keliauti pirmyn. Žinoma, iš pirmo žvilgsnio tai neatrodo paprasta ir populiaru. Mūsų vakarietiškas dėmesys skiriamas individualizmui, siejamam su laisvės įvaizdžiu, padaro bet kokius elgesio modelio pasiūlymus sunkiais priimamais. Mes galime sukramtyti begalę savipagalbos knygų, tačiau elgesio kodeksų mokymasis yra mums nepažįstamas ir netgi gali turėti kulto ar fundamentalizmo dvelksmą, priešingai kelio į tikrą žmoniškumą ir autentišką vyriškumą jausmui. Tai reiškia, kad turime iš naujo atrasti ką etiketas ir vertybės reiškia kiekvienam iš mūsų. Užuot studijavę XI amžiaus vadovėlius, turime grįžti prie sielos vertybių, kurios yra mumyse, atrasti, ką reiškia tikras gyvenimas. Šioje asmeninės atsakomybės eroje, tai reiškia prisiimti asmeninę atsakomybę už savo tarpusavio santykius, savo santykį su savo vidumi ir išoriniu gyvenimu.
PRAKTINĖ ETIKETO NAUDA IR VIDINĖ VYRO TRANSFORMACIJA
Mums, vyrams, tvirtas vidinis etiketas sukuria tikrą potencialą, kurio reikia autentiškam gyvenimui šiuolaikinės kultūros aplinkoje. Nevystant šio etiketo ir vidinių vertybių mus lengvai užgožia ego vertybės, kurios supa mus iš visų pusių. Tuomet mes pasimetame užmaršumo kultūroje.
Taip pat, toks elgesio kodeksas veikia kaip apsauga, padedanti išvengti ego spąstų ir neigiamų charakterio bruožų, tokių kaip puikybė ar kritiškas vertinimas. Tai būdas ugdyti teigiamas charakterio savybes, tokias kaip nuolankumas, dosnumas ir pozityvus mąstymas. Svarbu tai, jog tokio tipo etiketas nėra oficialus ar primestas elgesio modelis lyginant su manieromis, kurios gali skirtis skirtinguose socialiniuose ar kultūriniuose kontekstuose. Vidinis etiketas kyla iš vidinės pozicijos, kuri yra natūraliai išreiškiama išoriniu elgesiu. Tai tikrojo žmogaus dvasios kilnumo išraiška. Pavyzdžiui, dvasios dosnumas laisvai reiškiasi kaip išorinis dosnumas; vidinis nuolankumas pasireiškia natūraliai buvimu antru kito asmens poreikių atžvilgiu.
Trumpai tariant, tokio etiketo įgyvendinimas savyje yra kelionė iš ego ir mūsų gyvuliškos prigimties į gyvenimą, paremtą tauresnėmis sielos vertybėmis. Tačiau gyvenime bet koks išoriškai išmoktas elgesio kodeksas nėra pakankamas: tikrasis vyro vedimas ir pasirinkimas privalo kilti iš vidaus.
Verta paminėti, jog vyro kelias yra kupinas netikėtų įvykių ir sunkumų. Gyvenimas mums suteikia daug galimybių. Be tvirto ir autentiško charakterio, kuri mus veda, taip lengva pamesti kelią ir praleisti mums suteiktas galimybes. Taip lengva panirti dramose ir išsiblaškymuose, kurie atima mūsų energiją ar netgi gali nukreipti visą gyvenimą nereikalinga linkme.
Charakterio kilnumas taip pat mus saugo ir padeda palaikyti ryšį su savo vidine šviesa net sudėtingiausiais laikais. Mums reikia gero charakterio savybių, kurios mums padėtų orientuotis vidiniame ir išoriniame pasauliuose, likti ištikimam tam, kas tikra tarp daugybės apgaulių ir iššūkių, su kuriais susiduriame.
Be etiketo mes esame savo gyvūliškos prigimties malonėje, už ego uždangos. Etiketas yra apsauga, leidžianti gyventi autentišką vyro gyvenimą ir tarnauti žmonėms. Mes visi turime šias savybes viduje, nes tai yra mūsų sielos savybės ir priklauso mūsų prigimčiai. Tačiau mes privalome išmokti ir įgyventi šias savybes. Išmokti kaip atnešti giliausią pagarbą į kasdienį gyvenimą. Ir mes turime prisiminti, kad gyvename kultūroje, kuri nepalaiko šių vertybių, kuri siekia traukti mus toliau į užmarštį. Štai kodėl mums taip pat reikalinga vyrų draugų kompanija, tų, kurie neša tas pačias širdies vertybes, tų kurių etiketas mums padeda mūsų kelionėje, lygiai taip pat kaip ir mūsų geras charakteris neša šviesą visiems aplinkui.
O paskui šią šviesą į kiekvieno vyro ir jį supančių žmonių gyvenimus sugrįš ir tikras gilus džiaugsmas, prasmė, autentiškumas ir daug kitų gyvenimo dovanų.
Daugiau šia tema – Atviruose vyrų rato susitikimuose ir „Autentiško vyro“ mokymuose.
Llewellyn Vaughan-Lee „Sufi Etiquette in the Outer and Inner Worlds“ (SUFI 86 2014)
1 Al-Sulami, The Way of Sufi Chivalry, tr. Tosun Bayrak al-Jerrahi, Inner Traditions International, 1991, 6. Europoje riteriško kodekso idealas buvo siejamas su Riterių riteriškumo kodeksu, kuris buvo riteriškų dorybių, tokių kaip teisingumas, gailestingumas, dosnumas, kodeksas. Riteriškas kodeksas taip pat buvo susijęs su mandagios meilės idealais, kurie turėjo moralinę dimensiją, pavyzdžiui, melo vengimas. Mandagi meilė turėjo aukščiausią dvasinę dimensiją, aukščiausią pašaukimą, kuris buvo siejamas Mergele Marija.